Cara Merawat dan Mencegah Asidosis pada Lembu

Asidosis adalah gangguan metabolik rumen (salah satu daripada empat ruang perut ruminan [ruminan merangkumi haiwan seperti lembu dan domba]) di mana tahap pH menurun dengan sangat cepat akibat pertukaran makanan secara kasar secara tiba-tiba (seperti rumput kering dan rumput ) kepada kepekatan tinggi (seperti bijirin). Keasidan di bawah pH 5 hingga 6 menyokong bakteria penghasil asid laktik, dan akibatnya, apabila asid laktik menumpuk di rumen, ia dapat menyebabkan lebih banyak asid dihasilkan. Asidosis tidak pernah berlaku pada lembu yang menjalani diet berasaskan makanan utama, tetapi lebih sering berlaku pada lembu feedlot, lembu dan sapi yang diuji makanan, dan pada lembu tenusu. Terdapat dua jenis asidosis: akut dan sub-akut. Asidosis akut adalah keadaan yang lebih serius, kerana ia menyerang dengan keras dan sangat cepat, tetapi lebih jarang pada haiwan. Asidosis sub-akut kurang sengit, tetapi lebih kerap, dan boleh menjadi kronik bagi haiwan, terutama yang berada di tempat makan. Kedua-duanya diliputi dalam langkah-langkah di bawah.

Asidosis akut

Asidosis akut
Ketahui gejala Asid Akut seperti yang dijelaskan di bawah.
  • Gejala: Lembu dengan asidosis akut boleh menjadi terkejut dan mati secara tiba-tiba disebabkan oleh peningkatan keasidan yang luar biasa dalam rumen. [1] X Sumber penyelidikan Mereka yang tidak mati dengan cepat tidak berdaya dan sering lesu, dan berkeliaran tanpa tujuan di sekitar pena, atau hanya tidak bangun dari berbaring. Mereka juga sering kelihatan lemah dan anoreksik dan dehidrasi. Masalah kesihatan yang berkaitan mungkin berlaku dari haiwan yang mengalami asidosis akut. Lapisan rumen mungkin rusak akibat penurunan keasidan secara tiba-tiba sehingga lapisan perut menjadi rusak, menyebabkan rumenitis, atau jangkitan pada dinding rumen. Keradangan juga berlaku di dinding abomasum dan usus, sering memusnahkan vili yang bertanggungjawab untuk penyerapan nutrien dari digesta. Kecekapan makanan yang lemah, pertumbuhan yang perlahan, kenaikan berat badan yang rendah atau penurunan pengeluaran susu sering kali disebabkan oleh kerosakan keradangan ini. Kadang-kadang asidosis bertanggung jawab terhadap sistem kekebalan tubuh yang tertindas yang dapat mencegah kemampuan haiwan untuk menangkis jangkitan dari virus atau bakteria melalui udara atau berjangkit. Founder (juga disebut Laminitis) dan kembung juga merupakan akibat dari gangguan metabolik ini. Pengasas sering meninggalkan lembu secara kekal. Ini adalah kes yang serius untuk lembu muda yang diuji makanan sebelum penjualan, lebih-lebih lagi pada lembu tenusu atau sapi / sapi pakan. Bloat adalah gangguan serius yang melumpuhkan lembu untuk melepaskan gas yang terbentuk di rumen. Rumen dapat membengkak sehingga menghancurkan paru-paru dan akhirnya mengembus lembu jika tidak dirawat dengan segera. Abses hati juga sering terjadi pada ternak yang mengalami asidosis. Pengurangan pengambilan makanan, kecekapan makanan, kenaikan berat badan dan hasil bangkai sering disebabkan oleh abses di hati. Abses hati sering tidak dapat dilihat sehingga haiwan itu disembelih. Hati yang terhiris dikutuk semasa disembelih, kerana tidak dianggap selamat untuk dimakan oleh manusia. Polioencephalomalacia (tidak berkaitan dengan versi manusia yang melumpuhkan polio) juga menjadi perhatian bagi lembu yang mengalami asidosis.
Asidosis akut
Rawat lembu yang disyaki menghidap asidosis, jika boleh sebelum mereka mati dan mati.
  • Thiamine adalah suntikan yang sangat disyorkan untuk diberikan kepada lembu dengan asidosis akut, kerana sangat penting dalam merawat dan menghentikan serangan asidosis secara tiba-tiba. [2] X Asidosis sumber penyelidikan sangat kerap menghentikan pengeluaran tiamin melalui pencernaan, [3] Arkib Jurnal Pusat PubMed Sumber yang Dipercayai X dari Institut Kesihatan Nasional AS Pergi ke sumber dan suntikan Thiamine akan membalikkan proses ini. Baking soda juga akan berfungsi sebagai rawatan untuk ternakan dengan asidosis. [4] X Sumber penyelidikan
Asidosis akut
Sebaiknya lawati doktor haiwan anda secepat mungkin untuk mendapatkan dos yang tepat dan rawatan tambahan yang diperlukan.

Asidosis Subakut

Asidosis Subakut
Gejala termasuk menendang perut kerana tertelan, serta rasa tidak selesa, meleleh, terengah-engah, makan kotoran, dan cirit-birit.
  • Cirit-birit sering kali berwarna abu-abu berbuih, terutama pada haiwan di mana ia lebih serius.
Asidosis Subakut
Sebilangan besar haiwan pulih dari asidosis subakut tanpa rawatan, tetapi untuk lebih selamat daripada ahli sihir, ada rawatan di tangan

Pencegahan Asidosis

Pencegahan Asidosis
Langkah pencegahan yang paling jelas adalah tidak mempunyai ternakan pada bijirin terlebih dahulu. Ini kerana bijirin bukanlah makanan semula jadi untuk lembu, dan sering menyebabkan lebih banyak masalah dan penyakit daripada rumput atau rumput kering. Ini selalunya merupakan langkah pencegahan yang tidak dapat dilakukan oleh banyak pengeluar.
Pencegahan Asidosis
Makan bijirin sering tidak dapat dielakkan, oleh karena itu, secara bertahap meningkatkan ransum biji-bijian dari waktu ke waktu adalah cara terbaik untuk mencegah asidosis ketika masih memberi makan biji-bijian ternak.
Pencegahan Asidosis
Selalu masukkan bijirin dengan makanan bijirin yang anda berikan kepada ternak anda. Ini membantu dengan mudah pencernaan di rumen, dan juga mencegah mikroba di rumen mencerna catuan pekat tinggi ini terlalu cepat. [5]
  • Roughage tidak boleh dicincang halus, kerana ini sering akan mengalahkan tujuan mencegah asidosis. Rumput kasar (atau tidak dicincang sama sekali!) Adalah yang terbaik.
Pencegahan Asidosis
Selalunya gangguan yang disebabkan oleh alam seperti ribut, cuaca panas atau sejuk, dan cuaca yang melampau, atau perubahan jadual seperti ditangani atau dibawa ke ladang atau ladang baru boleh menyebabkan lembu mengurangkan pengambilan makanan mereka atau berhenti makan bersama-sama sehingga bahaya telah berlalu. Kemudian mereka makan berlebihan untuk mengimbangi kehilangan makanan yang mereka lewatkan semasa gangguan ini. Selalunya semasa mantra yang sangat panas, lembu tidak akan makan pada waktu siang, kemudian makan hati mereka pada waktu malam ketika ia lebih sejuk.
  • Oleh itu, cubalah menjaga jadual makan sebagai rutin mungkin dan terus memberi makan beberapa kali sehari untuk memastikan lembu tidak lapar di antara waktu makan.
Pantai Emas. Kelihatan seekor lembu Galloway (550kg) saya, Laminitis. Telah pincang selama satu minggu sekarang. Lembu ada di paddock tetapi rumput tumbuh dengan perlahan sekarang (campuran rumput rai, millet, kikuyu, rumput permaidani. Saya memberikan setiap lembu tambahan 1/4 biskut jerami barli. Mungkinkah ia menyebabkan asidosis?
Sudahkah lembu anda diperiksa oleh doktor haiwan untuk mengetahui sama ada sebenarnya laminitis atau yang lain seperti reput kaki, corm di kuku, kecederaan pada kaki, dan lain-lain. "Jerami" barli (adakah ini hijau atau jerami?) Tidak akan menyebabkan asidosis. Apa yang akan menyebabkan asidosis adalah kelebihan makanan bertenaga tinggi seperti biji-bijian, seperti yang disebutkan dalam artikel di atas. Serat di dalam greenfeed akan mencegah asidosis daripada terjadi kerana terdapat serat yang tinggi.
Berapa banyak soda penaik yang harus saya gunakan?
500 gram (17.5 oz) sodium bikarbonat (baking soda) disyorkan.
Bagaimana cara menyelamatkan lembu jika hati lembu mati?
Tidak ada harapan untuk menyelamatkannya. Euthanasia adalah satu-satunya pilihan yang paling baik dan harus anda buangkan dari kesengsaraannya.
Berapa banyak baking soda yang diperlukan?
Kira-kira 500 gram baking soda, dengan 20 g MagOx dan 40 g arang dan air bagus untuk hampir semua saiz haiwan. Ikuti dengan elektrolit dan probiotik, kerana baking soda akan membunuh hampir semua bakteria rumen yang baik. Tetapi sila berjumpa dengan doktor haiwan anda untuk mengesahkan jumlah ubat rumah ini. Rawatan ini perlu diulang sehingga gejala hilang.
Apa yang harus saya berikan untuk makan semasa asidosis?
Beri jerami. Kurangkan atau hilangkan biji-bijian, dan tingkatkan jerami sehingga pH di rumen akan meningkat dan kembali normal.
Berapa banyak soda penaik yang saya gunakan dan bagaimana cara memberikannya?
Campurkan 500 gram (17.5 oz) natrium bikarbonat (baking soda); 20 gram (1 oz) magnesium oksida; Arang 40 gram (2 oz) dan tambahkan air secukupnya untuk membuat dua liter. Periksa dengan doktor haiwan anda mengenai jumlah baking soda kerana ia mungkin berubah kerana ukuran haiwan.
Adakah baking soda selalu berfungsi?
Sekiranya asidosis sangat teruk dan haiwan itu hampir sampai di pintu kematian, ia mungkin tidak berfungsi dengan baik. Sebaiknya berjumpa dan hubungi doktor haiwan jika baking soda tidak berfungsi dan anda memerlukan pilihan rawatan yang lebih baik untuk haiwan anda.
Adakah jenama AcidBuf dipercayai?
Sepatutnya. AcidBuf lebih merupakan perapi rumen dan penyangga daripada rawatan untuk asidosis, dan dipasarkan untuk mengurangkan kejadian asidosis sub-akut pada sapi perah susu, daripada rawatan untuk asidosis akut pada lembu.
Bolehkah saya menggunakan lingerate ringer untuk mencegah asidosis pada lembu?
Dalam situasi feedlot, bolehkah soda ditambahkan sebagai langkah berjaga-jaga dan jika ya, berapa banyak yang boleh saya tambah kepada 12 peratus makanan komersial?
Adakah asidosis dan pendirian adalah perkara yang sama?
Baking Soda dan suntikan vitamin B (terutama Thiamine) sangat penting untuk dilakukan ketika membesarkan lembu dengan diet berasaskan biji-bijian.
Diet berasaskan makanan atau diet rumput sahaja merupakan alternatif yang tidak selamat untuk memberi makan lembu pada bijirin.
Tingkatkan pengambilan bijirin untuk mengelakkan perubahan yang berlebihan dan perubahan mendadak pada rumen.
  • Mikroba di rumen sangat sensitif terhadap perubahan diet. Satu jenis mikroba digunakan untuk mencerna makanan, sementara yang lain adalah untuk mencerna biji-bijian. Perubahan secara beransur-ansur membantu populasi mikroba menyesuaikan diri dengan sewajarnya.
Sentiasa berhati-hati ketika memberi makan biji-bijian kepada ternak, terutama jika anda ingin meningkatkan kenaikan berat badan atau produksi susu pada kecepatan yang lebih cepat daripada yang Anda dapat dengan mencari makan.
Elakkan memberi makan bijirin kepada lembu jika mereka tidak memerlukannya, atau jika benar-benar tidak diperlukan, seperti dengan sapi atau sapi di mana semua usaha anda adalah berusaha untuk menjaga berat badan, bukan menambahnya.
Seperti disebutkan di atas, asidosis dapat menekan sistem kekebalan tubuh, dan segala jenis benda asing seperti bakteria atau virus dapat dengan mudah membunuh binatang yang mengalami asidosis akut.
Kadang-kadang anda mungkin terlambat untuk menyelamatkan seekor haiwan, dan akan mendapat haiwan yang mati dan bukannya yang hidup. Jangkakan bahawa dengan haiwan ternakan apa pun yang anda hasilkan.
gfotu.org © 2020